محدودیت های کرونایی و آژیر قرمز برای کسب و کارهای سنتی

محدودیت های کرونایی

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

محدودیت های کرونایی سطح قرمز برای ۱۰۰ شهرستان از اول آذر در سراسر کشور اجرایی می شوند. زنگ خطر به صدا در آمد!
محدودیت هایی که فعالیت بسیاری از کسب و کارها را برای مدتی تعطیل و یا محدود می کند. قبل از این محدودیت های جدید نیز، محدودیت های کرونایی برای فعالیت برخی گروه های شغلی اعمال شده بود. هر چند ویروس کرونا (Covid-19) از همان ابتدای پیدایش، برخی کسب و کارها به ویژه فعالین صنعت گردشگری را دچار آسیب و رکود شدید کرده است.
اما نکته جالب و قابل توجه در بحران کرونا و همین محدودیت های کرونایی جدید، تأکید بر توسعه «خدمات الکترونیک» و تداوم فعالیت فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای مبتی بر خدمات اینترنتی حتی در شرایط کرونایی است.

بررسی ها چه می گویند؟

بررسی ها نشان می دهد که فروشگاه های اینترنتی و به طور کلی کسب و کارهایی که به نحوی از خدمات تجارت الکترونیک و ابزارهای آن بهره مند بودند، با افزایش مشتری و افزایش فروش مواجه بوده اند.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، فروشگاه آمازون توانست در روزهای کرونایی، به درآمد ۷۳ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ دست یابد. این وضعیت برای فروشگاه های اینترنتی داخل کشور نیز مصداق دارد و شاهد افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی کالا محور هستیم. در مورد تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای آنلاین ایرانی گزارش های مختلقی ارائه شده است. استارت آپ هایی مانند: «دیجی کالا»، «با سلام» و «اسنپ مارکت» به ترتیب با ۱۵ و ۵۰ درصد افزایش فروش مواجه بوده اند.

زنگ ها برای که به صدا در می آیند؟

بحران کرونا به خوبی نشان داد که عرصه فعالیت برای کسب و کارهایی که هنوز خود را به ابزارهای تجارت الکترونیک مجهز نکرده اند، چقدر می تواند محدود باشد. این بحران، خطر بزرگ ورشکستگی و از بین رفتن یک کسب و کار در یک بحران را به خوبی هشدار می دهد و زنگ خطر را برای پایان فعالیت برخی که هنوز در خواب غفلت هستند به صدا درآورده است.

بخوانید: بیماری کرونا، کسب و کارهای آسیب پذیر و ظرفیت تجارت الکترونیک

محدودیت های کرونایی

آیا راهی هست؟

در دنیای امروز هیچ مشکلی نیست که راه حلی برای آن وجود نداشته باشد. بیشتر مواقع، راه حل، درون مشکل هست، فقط باید آن را به درستی تشخیص داد. بدون هیچ شک و شبه ای بحران کرونا تهدیدی برای بسیاری از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای سنتی و بی بهره از تجارت الکترونیک است.
از دل همین بحران ها می توان فرصت های رشد و شکوفایی را ایجاد و بذر امیدی را کاشت تا در آینده تبدیل به درختی تناور و پرثمر گردد.

برای در امان ماندن از بحران ها چه باید کرد؟

آنچه واضح و مبرهن است، این موضوع است که نقش تجارت الکترونیک و ابزارهای آن در مهار بحران ها و به حداقل رساندن آسیب های آنها برای کسب و کارها به اثبات رسیده و به هیچ وجه قابل انکار نیست. مطالعه آمارهای رشد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت در سراسر دنیا و تأکید دولت ها بر توسعه خدمات الکترونیک موید همین نکته است.
وب سایت های اینترنتی، نرم افزارهای CRM، سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان ERP و … از جمله ابزارهای مهم و کاربردی تجارت الکترونیک هستند که می توانید با استفاده از آنها کسب و کارتان را برای دوران پسا کرونا و حتی شرایط کرونایی آماده و تجهیز کنید.
فراموش نکنید که از دل همین بحران ها و تهدیدهاست که باید فرصت های بزرگ رشد و توسعه را ایجاد کنید. در شرایطی که دیگران مجبور به تعطیلی کسب و کار خود هستند و باید در خانه بنشینند و نظاره گر حوادث و منتظر تصمیم ها باشند، شما می توانید حتی از درون خانه، به فعالیت تجاری خود ادامه داده، کارکنان تان را مدیریت و با مشتریان تان تعامل برقرار کنید.
همه اینها فقط و فقط به کمک ابزارهای تجارت الکترونیک محقق می شوند. به خاطر بسپارید که: یکی از بزرگ ترین مزیت های تجارت الکترونیک، مدیریت بحران هاست.

شرکت طراحی سایت داده تجارت، انواع خدمات تجارت الکترونیک (طراحی سایت، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت مارکت پلیس، … نرم افزار CRM و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ERP) را با استفاده از WordPress و سیستم اختصاصی کاواک انجام می دهد.

مجتبی حافظ زاده

دیدگاه بگذارید

avatar