هاست یا میزبانی وب به مقدار فضایی از یک سرور (Server) گفته می شود که به صورت ماهانه یا سالانه خریداری می شود. به طور کلی، از نظر نوع سیستم عامل، دو نوع هاست وجود دارد. هاست لینوکس و هاست ویندوز.
هاست لینوکس عملکرد خوبی دارد و در ایران نیز اکثر شرکت ها به خصوص جهت میزبانی وب سایت های وردپرسی، از این نوع هاست استفاده می کنند. مقدار هاست یا میزبانی وب سایت ها براساس نیاز یا سفارش مشتری تعیین و به صورت سالانه اجاره می شود که هر ساله باید از طرف مشتری تمدید شود.

معیارهای یک هاست خوب چیست؟

– اعتبار شرکت ارائه دهنده هاست
– تعداد سایت های میزبانی شده
– محل میزبانی
– سرعت
– امکانات

انواع هاست یا میزبانی وب

شرکت های ارائه دهنده هاست، انواع مختلفی از میزبانی وب را ارائه می کنند که در اینجا و جهت آشنایی شما به آنها می پردازیم:

۱- هاست یا میزبانی اشتراکی

در هاست یا میزبانی اشتراکی، یک سرور به چندین بخش تقسیم می شود و هر بخش به تعدادی سایت تعلق می گیرد تا در آن بارگذاری شوند. معمولا برای شروع کسب و کار آنلاین و تا زمان افزایش تعداد بازدیدهای وب سایت، بهتر است از هاست اشتراکی استفاده شود چون هزینه پایینی دارد و مقرون به صرفه است.

۲- هاست نیمه اختصاصی

با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز مانند vmvare، یک سرور را به صورت مجازی به چندین قسمت تقسیم می کنند و هر بخش مانند یک سرور مجازی به کار گرفته می شود. به این روش، هاست نیمه اختصاصی یا مجازی (VPS Hosting) گفته می شود.

۳- سرور اختصاصی

در این حالت، یک سرور و منابع آن به صورت اختصاصی در اختیار یک وب سایت قرار می گیرد و فقط یک وب سایت از منابع سرور استفاده می کند. در این حالت مشکل سرعت و امنیت وجود ندارد.

۴- میزبانی ابری

وقتی چند سرور به صورت شبکه به هم متصل شده و کار می کنند، به این حالت میزبانی ابری (Cloud Hosting) می گویند. در این حالت از منابع و امکانات چند سرور استفاده می شود.

هاست وردپرسی چیست؟

شرکت های هاستینگ، سرورهایی با قدرت مشخص را برای میزبانی از وب سایت های وردپرسی اختصاص می دهند که به آن «هاست وردپرسی» می گویند. هاست وردپرسی یک هاست لینوکس با قدرت و تنظیمات مشخص جهت میزبانی از وب سایت های وردپرسی است.

نحوه خرید هاست

شما به تنهایی و بدون واسطه نیز می توانید نسبت به خرید هاست مورد نیاز خود از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست، اقدام به خرید هاست نمایید. اما می توانید این کار را به شرکت طراح سایت نیز واگذار نمایید.
بدین صورت که پس از توافق و عقد قرارداد و پرداخت هزینه ها، شرکت طراح سایت می تواند میزان هاست سفارش شده از طرف شما را از شرکت خدمات هاستینگ برای شما خریداری نماید.
شرکت داده تجارت نیز به عنوان شرکت طراح سایت، از همان ابتدای کار طراحی سایت سفارش شده توسط مشتری و پس از عقد قرارداد، می تواند نسبت به خرید میزان هاست یا میزبانی وب مورد نیاز مشتری اقدام نماید.

نحوه تمدید هاست

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که میزبانی وب یا هاستی که خریداری می کنید برای مدتی معین مثلا یک ساله خریداری می شود و بعد از سپری شدن این مدت، باید آن را تمدید کنید.
در صورتی که مشتری شرکت داده تجارت هستید، قبل از اتمام این مدت، نامه ای جهت یادآوری و سپس فاکتور الکترونیکی تمدید هاست برای شما ارسال می شود. پس از دریافت نامه و فاکتور، می بایست قبل از اتمام مهلت مقرر نسبت به تمدید هاست اقدام نمایید.

نحوه ارتقاء هاست

با وجود این که میزان هاست یا میزبانی وب خریداری شده به صورت سالانه انجام می شود، اما به دلایل مختلفی مانند افزایش میزان اطلاعات بارگذاری شده در سایت، افزایش تعداد بازدیدکننده ها و … ممکن است میزان هاست وب سایت شما، زودتر از موعد یک ساله به اتمام برسد و شما با مشکل اتمام هاست رو برو شوید.
در این صورت باید نسبت به ارتقای میزان هاست خود برای مدت باقی مانده اقدام کنید. همچنین بعد از اتمام مدت باقی مانده و فرا رسیدن زمان تمدید هاست، باید میزان هاست را به میزانی که ارتقا داده اید تمدید کنید، نه مقداری که قبلا خریداری کرده اید.